Finpro ry. vetää Levin
matkailualan yritysten kesken projektia, jonka päätavoitteena on auttaa Levin
yrityksiä kansainvälistymään ja näin ollen lisäämään vetovoimaansa
ulkomaalaisia matkailijoita kohtaan. Varsinkin kesämatkailun kehittäminen on
Levin yrityksille yhteinen haaste.
Seniorikonsultti Maarit Aholalle
Levi on jo tuttu paikka. Hän vierailee täällä usein työnsä puolesta. Finprolla
työskentelevä Ahola pitää Leviä erittäin kehityskelpoisena matkailualan
kohteena. Paljon on jo tehty mutta aina on otettava askelia eteenpäin.
Globalisaatio luo mahdollisuuksia mutta myös paineita. Levin yrittäjien on
jatkuvasti pyrittävä kehittymään suuren maailman tahtiin. Maarit konsultoi
yhteensä yhtätoista Levin yritystä jotka ovat mukana kehittämässä Levin
kesämatkailua.
Maarit tekee tuttavuutta paikallisen sarvipään kanssa. |
HP: Kuinka hyvin ulkomaalaiset turistit tiedostavat
Levin olemassaolon?
M: Levi on onnistunut tekemään
talvisesongista näkyvän ja houkuttelemaan mittavan määrän ulkomaalaisia
matkailijoita alueelle. Tämä on vaatinut valtavan määrän työtä, suhteita,
alueen kehittämistä ja vahvaa tahtotilaa hypätä omista lähiympyröistä
laajempiin.
Luultavasti suuri osa ulkomaalaisista
tavallisista turisteista tulee alueelle matkanjärjestäjien matkapaketin
ostaneena. Samalla he ostavat elämyspaketin ja paikan päältä palveluja, niitä
joita voi helposti ostaa ja jotka sopivat ohjelmaan. Kuitenkin, jos
Suomen rajojen ulkopuolella tekisi potentiaalisten matkailijoiden keskuudessa
kyselyn, kuinka hyvin Levi tunnetaan, vastaus- ja tunnettuusprosentti olisi
luultavasti aika kehno.
HP: Mikä on haastavinta Levin kaltaisen paikan kesämatkailun
kehittämisessä?
M: Matkailijan näkökulmasta alueen
saavutettavuus ja matkan kustannukset, mieleinen asuminen, monipuoliset
aktiviteetit sekä kotipuolesta eroavat maisemat ja mieleenpainuvat ihmiset
pitävät häntä alueella. Kesällä ihmiset mielellään liikkuvat paikasta
toiseen nähtävyyksien ja elämysten perässä. Reitti valitaan mielikuvien
ja eri kanavista saadun tiedon puitteissa.
Haastavinta on saada matkailija
pysähtymään Leville pitemmäksi aikaa. Tekemistä riittää, sanon kokemusta
omaavana. Paikan päälle saapunut matkailija pitäisi imaista paikalliselämään
aika nopeasti. Levi ei asetu perinteisten ajoreittien varrelle.
Kansainväliselle turistille reititetyt Fly&Drive paketit sovittuine
majoituspaikkoineen olisivat omiaan, tähän mahtunee mukaan joku
ohjelmapalvelukin.
HP: Onko jokin ongelma kohta jonka kehittäminen on
erityisen vaikeaa Levin kesämatkailua tarkastellessa?
M: Levillä käyneet tulisi saada
kertomaan tuttavilleen Levin kokemuksista. Parhaiten matkailija tarttuu
konkreettisiin matkatarjouksiin, lukee ja katselee tarinoita itselleen tutusta
mediasta. Kun on kyse kansainvälisistä markkinoista, tämä vyöry pitäisi
saada aikaan usealla markkinalla. Ja tämä on aina kustannuskysymys.
Sähköinen markkinointi ja monipuolinen sosiaalinen median käyttö tarjoavat
edullisen markkinoinnin keinon, mutta vaatii hyödyntämisessä
kekseliäisyyttä ja miksautaitoja.
Kohteeseen jo saapunut matkailija oppii
alueen tarjonnasta alueen matkailulehdistä ja matkailutoimistosta. Tämä asia on
Levillä hyvin hoidettu.
Kulkuyhteydet Kittilään ovat lentoteitse
kesäaikaan kehnot. Mielellään Leville tulisi viikonloppumatkalle eri
vuodenaikoina lentäen, silloin optimaalisinta olisi lähteä esim. Helsingistä
perjantai-iltana/iltapäivällä ja palata sunnuntai-iltana, jotta voisi nauttia
kokonaisesta viikonlopusta.
HP: Mikä on sinun mielestäsi Levin valttikortti
matkailualalla?
M: Levin näyttää ulkopuolisen silmissä kesällä
kauniilta: laskettelurinteet on täynnä niittykukkia, hotellien ja
majoituspaikkojen pihat kukkivat ja ovat siistejä. Golf-kenttä on uskomattoman
upea, Gondolihissillä ja vihreällä kyläpyörällä pääsee ihailemaan mahtavia
maisemia. Hullun Poron uudet ja hauska sisä- ja ulkoseinämaalaukset ovat
todella upeat. Toriporopari tuo mukavaa eksotiikkaa keskustaan.
Levin matkailualueella on monia kerroksia: keskustan tiiviys ja helppous, kun
edetään kauemmaksi: tunturit ja vaarat, järvet ja joet, kylät. Ounasjoki
tuo mielenkiintoista tunnelmaa, ensi alkuun sitä ei huomaakaan. Kun laajentaa
piiriä, Ylläs, Pallas, Enontekiö ja Inari omine näkymineen ja kulttuureineen
ovat melko lähellä. Hyvin ainutlaatuinen matkailualue.
Levin yritykset jatkavat myös
tulevaisuudessa yhteistyötään ja kehittävät toimintaansa yhdessä matkailualan
ammattilaistensa kanssa. Kohta on kuitenkin jo syksy ja on aika jättää kesän
kehityssuunnitelmat muhimaan ja siirtää ajatukset kohti ruskaa ja tulevia
valkeita hankia.
Ruskan ohjelmasta saat lisätietoa täältä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti