maanantai 27. elokuuta 2012

Kesämatkailun ytimessä


Finpro ry. vetää Levin matkailualan yritysten kesken projektia, jonka päätavoitteena on auttaa Levin yrityksiä kansainvälistymään ja näin ollen lisäämään vetovoimaansa ulkomaalaisia matkailijoita kohtaan. Varsinkin kesämatkailun kehittäminen on Levin yrityksille yhteinen haaste.

Levin yritysten yksi yhteinen hanke on Levin keskustasta lainattavat vihreät pyörät. Pyörillä pyritään lisäämään viihtyvyyttä kesämatkailijoiden loman viettoon ja auttamaan samalla luontoa pysymään puhtaana.
Seniorikonsultti Maarit Aholalle Levi on jo tuttu paikka. Hän vierailee täällä usein työnsä puolesta. Finprolla työskentelevä Ahola pitää Leviä erittäin kehityskelpoisena matkailualan kohteena. Paljon on jo tehty mutta aina on otettava askelia eteenpäin. Globalisaatio luo mahdollisuuksia mutta myös paineita. Levin yrittäjien on jatkuvasti pyrittävä kehittymään suuren maailman tahtiin. Maarit konsultoi yhteensä yhtätoista Levin yritystä jotka ovat mukana kehittämässä Levin kesämatkailua.
Maarit tekee tuttavuutta paikallisen sarvipään kanssa.


HP: Kuinka hyvin ulkomaalaiset turistit tiedostavat Levin olemassaolon?

M: Levi on onnistunut tekemään talvisesongista näkyvän ja houkuttelemaan mittavan määrän ulkomaalaisia matkailijoita alueelle. Tämä on vaatinut valtavan määrän työtä, suhteita, alueen kehittämistä ja vahvaa tahtotilaa hypätä omista lähiympyröistä laajempiin.

Luultavasti suuri osa ulkomaalaisista tavallisista turisteista tulee alueelle matkanjärjestäjien matkapaketin ostaneena. Samalla he ostavat elämyspaketin ja paikan päältä palveluja, niitä joita voi helposti ostaa ja jotka sopivat ohjelmaan.  Kuitenkin, jos Suomen rajojen ulkopuolella tekisi potentiaalisten matkailijoiden keskuudessa kyselyn, kuinka hyvin Levi tunnetaan, vastaus- ja tunnettuusprosentti olisi luultavasti aika kehno.


HP: Mikä on haastavinta Levin kaltaisen paikan kesämatkailun kehittämisessä? 

M: Matkailijan näkökulmasta alueen saavutettavuus ja matkan kustannukset, mieleinen asuminen, monipuoliset aktiviteetit sekä kotipuolesta eroavat maisemat ja mieleenpainuvat ihmiset pitävät häntä alueella.  Kesällä ihmiset mielellään liikkuvat paikasta toiseen nähtävyyksien ja elämysten perässä.  Reitti valitaan mielikuvien ja eri kanavista saadun tiedon puitteissa.

Haastavinta on saada matkailija pysähtymään Leville pitemmäksi aikaa. Tekemistä riittää, sanon kokemusta omaavana. Paikan päälle saapunut matkailija pitäisi imaista paikalliselämään aika nopeasti.  Levi ei asetu perinteisten ajoreittien varrelle.  Kansainväliselle turistille reititetyt Fly&Drive paketit sovittuine majoituspaikkoineen olisivat omiaan, tähän mahtunee mukaan joku ohjelmapalvelukin.

HP: Onko jokin ongelma kohta jonka kehittäminen on erityisen vaikeaa Levin kesämatkailua tarkastellessa?

M:  Levillä käyneet tulisi saada kertomaan tuttavilleen Levin kokemuksista.  Parhaiten matkailija tarttuu konkreettisiin matkatarjouksiin, lukee ja katselee tarinoita itselleen tutusta mediasta.  Kun on kyse kansainvälisistä markkinoista, tämä vyöry pitäisi saada aikaan usealla markkinalla.  Ja tämä on aina kustannuskysymys. Sähköinen markkinointi ja monipuolinen sosiaalinen median käyttö tarjoavat edullisen markkinoinnin keinon, mutta  vaatii  hyödyntämisessä kekseliäisyyttä ja miksautaitoja.

Kohteeseen jo saapunut matkailija oppii alueen tarjonnasta alueen matkailulehdistä ja matkailutoimistosta. Tämä asia on Levillä hyvin hoidettu.

Kulkuyhteydet Kittilään ovat lentoteitse kesäaikaan kehnot.  Mielellään Leville tulisi viikonloppumatkalle eri vuodenaikoina lentäen, silloin optimaalisinta olisi lähteä esim. Helsingistä perjantai-iltana/iltapäivällä ja palata sunnuntai-iltana, jotta voisi nauttia kokonaisesta viikonlopusta. 

HP: Mikä on sinun mielestäsi Levin valttikortti matkailualalla?

M: Levin näyttää ulkopuolisen silmissä kesällä kauniilta: laskettelurinteet on täynnä niittykukkia, hotellien ja majoituspaikkojen pihat kukkivat ja ovat siistejä. Golf-kenttä on uskomattoman upea, Gondolihissillä ja vihreällä kyläpyörällä pääsee ihailemaan mahtavia maisemia. Hullun Poron uudet ja hauska sisä- ja ulkoseinämaalaukset ovat todella upeat.  Toriporopari tuo mukavaa eksotiikkaa keskustaan.  Levin matkailualueella on monia kerroksia: keskustan tiiviys ja helppous, kun edetään kauemmaksi:  tunturit ja vaarat, järvet ja joet, kylät. Ounasjoki tuo mielenkiintoista tunnelmaa, ensi alkuun sitä ei huomaakaan. Kun laajentaa piiriä, Ylläs, Pallas, Enontekiö ja Inari omine näkymineen ja kulttuureineen ovat melko lähellä. Hyvin ainutlaatuinen matkailualue.


Levin yritykset jatkavat myös tulevaisuudessa yhteistyötään ja kehittävät toimintaansa yhdessä matkailualan ammattilaistensa kanssa. Kohta on kuitenkin jo syksy ja on aika jättää kesän kehityssuunnitelmat muhimaan ja siirtää ajatukset kohti ruskaa ja tulevia valkeita hankia.

Ruskan ohjelmasta saat lisätietoa täältä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti